روستایی‌ها (villager) موجودات صلح‌طلبی هستن که توی روستاها زندگی می‌کنن، توی شغل خودشون کار می‌کنن، تولید مثل می‌کنن و با همدیگه تعامل دارن. لباسشون بسته به شغل و نوع زیست‌بومشون فرق می‌کنه. بازیکن می‌تونه با استفاده از زمرد (emerald) باهاشون معامله کنه.

 

(این آموزش نسخه کامل و آپدیت شده است. اگر به دنبال نسخه خلاصه هستید از پست قدیمی روستایی ها استفاده کنید)

ظاهر شدن

هر روستایی با یه موجودی خالی ظاهر می‌شه. روستایی‌ها هیچ‌وقت با زره یا تجهیزات دیگه ظاهر نمی‌شن، ولی توی نسخه Java می‌شه با استفاده از دیسپنسر (dispenser) بهشون زره پوشوند.


تولید طبیعی (اسپان توسط خود بازی)

روستایی‌ها توی روستاهایی ظاهر می‌شن که توی زیست‌بوم‌هایی مثل دشت (plains)، دشت برفی (snowy plains)، ساوانا (savanna)، بیابان (desert)، تایگا (taiga) و تایگای برفی (snowy taiga) پیدا می‌شن. این روستاها ممکنه به زیست‌بوم‌های دیگه مثل باتلاق (swamp) یا جنگل (jungle) هم کشیده بشن.

وقتی یه روستا تولید می‌شه، چندتا روستایی بیکار هم توش ظاهر می‌شن که تعدادشون بستگی به ساختمون‌های اون روستا داره. بعضی ساختمونا خودشون روستایی تولید می‌کنن و بعضی نه.

توی زیرزمین ایگلو (igloo)، همیشه یه روستایی توی سلول سمت چپ و یه زامبی روستایی (zombie villager) توی سلول سمت راست وجود داره.

توی نسخه Java، اون روستایی‌ای که ظاهر می‌شه همیشه بیکاره. اگه بخواد شغلی بگیره، باید چندتا از بلاک‌هایی که دورش هستن برداشته بشن تا بتونه به ابزار کار مثل میز معجون‌سازی (brewing stand) یا دیگ (cauldron) برسه. زامبی روستایی معمولا شغل کشیش (cleric) داره و بعد از درمان، بیکار می‌شه. هر دو این موجودات توی نسخه Java، مدل دشت (plains) هستن.

توی نسخه Bedrock، اون روستایی به‌صورت تصادفی یه شغل داره و زامبی روستایی بیکاره. هر دو مدل برفی (snowy) هستن.
روستایی می‌تونه به‌خاطر وجود میز معجون‌سازی یا دیگ، شغلش رو به کشیش یا چرم‌ساز (leatherworker) تغییر بده. زامبی روستایی هم بعد از درمان همین امکان رو داره.

تغییر شغل زمان‌بره. اگه خوش‌شانس باشی، می‌تونی قبل از تغییر شغل، با روستایی معامله کنی تا همون شغل رو نگه داره. اما زامبی روستایی بعد از درمان بیکار می‌شه و نمی‌شه شغل براش قفل کرد.


درمان (تبدیل زامبی روستایی ها به روستایی عادی)

اگه به زامبی روستایی اثر ضعف (Weakness) بدی و بعد یه سیب طلایی (golden apple) بهش بخورونی، روند درمان شروع می‌شه. بعد از پنج دقیقه، تبدیل به یه روستایی می‌شه و ده ثانیه ذرات حالت تهوع (Nausea) دورش دیده می‌شن.

اگه زامبی روستایی قبل از تبدیل شدن شغلی داشته، همون شغل رو نگه می‌داره. اگه شاغل بوده باشه، بعد از درمان تخفیف‌هایی برای بیشتر معاملاتش ارائه می‌ده.

توی نسخه Bedrock، اگه بازیکن خودش زامبی روستایی رو ظاهر کرده باشه، بعد از درمان یه شغل تصادفی می‌گیره. ممکنه اول یه نادون (nitwit) باشه، ولی بعد از درمان یه روستایی بیکار عادی می‌شه.

توی نسخه Java، اگه زامبی روستایی سوار مرغ (chicken) باشه و درمان بشه، همون‌طور سوار می‌مونه. بعد از اینکه بزرگ شد، یه شغل می‌گیره ولی همچنان سوار مرغ باقی می‌مونه.


آیتم‌هایی که روستایی‌ها رها می‌کنن (Drops)

اگه یه روستایی (villager) – چه بزرگ‌سال، چه بچه – کشته بشه، هیچ آیتم یا امتیاز تجربه‌ای (XP) نمی‌ندازه، مگر اینکه توی نسخه Java با دیسپنسر (dispenser) بهش زره داده شده باشه (فقط برای بزرگ‌ترها).

اگه معامله‌ای با موفقیت انجام بشه، روستایی ۳ تا ۶ XP می‌ندازه.
اگه در حین معامله تمایل به تولید مثل هم داشته باشه، ۸ تا ۱۱ XP می‌ندازه.

اگه یه زامبی روستایی (zombie villager) که زره یا آیتم داره درمان بشه، بعد از درمان آیتم‌هاش رو به شکل آیتم واقعی روی زمین می‌ندازه.


قهرمان روستا (Hero of the Village)

توی نسخه Java، اگه بازیکن اثر قهرمان روستا رو داشته باشه، روستایی‌ها ممکنه بسته به شغلشون، یه هدیه بندازن سمت بازیکن. هدیه به‌صورت تصادفی از لیست آیتم‌های مرتبط با شغل همون روستایی انتخاب می‌شه و بعد از یه مدتی، دوباره می‌تونن هدیه دیگه‌ای بدن.


رفتار (Behavior)

الگوهای حرکتی و اجتماعی

روستایی‌های بیکار و نادون (nitwit) صبح‌ها از خونه میان بیرون و توی روستا می‌چرخن. بعضی وقتا میرن داخل یا بیرون ساختمونا و صداهای نامفهوم درمیارن.
گاهی دوتا روستایی ممکنه وایسن و ۴ تا ۵ ثانیه به هم نگاه کنن که بهش می‌گن "تعامل اجتماعی" (socializing).
اگه بازیکن نزدیک باشه، معمولاً بهش خیره می‌شن، مگر اینکه مشغول کار، فرار از زامبی یا ورود به خونه باشن.
روستایی‌های بچه ممکنه روی تخت بپرن یا با همدیگه دنبال‌بازی کنن (مثل بچه پیگلین‌ها یا هاگلین‌ها).

توی نسخه Bedrock، بچه‌روستایی‌ها به بازیکن خیره نمی‌شن و همون‌طور به حرکتشون ادامه می‌دن.

روستایی‌ها معمولاً از تخت خودشون خیلی دور نمی‌شن، مگر اینکه محل کار یا زنگ روستا (bell) دور باشه.

اگه یه روستایی به روستا ملحق بشه، تخت بگیره یا محل کار انتخاب کنه، ذرات سبز رنگ ازش خارج می‌شه.

روستایی‌ها شب یا وقتی بارون بیاد، به خونه‌هاشون می‌رن و در رو پشت سرشون می‌بندن.
سعی می‌کنن شب بخوابن، اما اگه نتونن تخت بگیرن، تا صبح کنار تخت می‌مونن.
صبح دوباره بیرون میان و رفتار عادی خودشون رو از سر می‌گیرن. البته نادون‌ها (nitwit) معمولاً دیرتر از بقیه به خونه می‌رن، مگر اینکه یه موجود خطرناک دنبال‌شون باشه.

مهاجرت (Migration)

اگه یه روستایی از محدوده روستا بیرون بره یا یه روستا رو توی فاصله ۳۲ بلاکی تشخیص بده، سریع به داخل محدوده برمی‌گرده.
اگه بیش از ۳۲ بلاک از روستا دور بشه، بعد از حدود ۶ ثانیه روستا رو فراموش می‌کنه.
چه داخل روستا باشه، چه بیرون، هیچ‌وقت ناپدید نمی‌شه (despawn نمی‌شه).

مسیر‌یابی (Pathfinding)

روستایی‌ها، مثل بیشتر موجودات دیگه، می‌تونن مسیرشون رو دور موانع پیدا کنن، از ارتفاع بیشتر از ۳ بلاک پایین نمی‌پرن، و از بلاک‌های آسیب‌زننده دوری می‌کنن.
البته توی جاهای شلوغ، ممکنه یه روستایی بقیه رو هل بده و باعث سقوط یا آسیب بشه.

روستایی‌ها می‌تونن همه درهای چوبی رو باز کنن و مسیر پشت در رو پیدا کنن. ولی نمی‌تونن درهای آهنی، دروازه‌ها (fence gate) یا دریچه‌ها (trapdoor) رو باز کنن.
توی نسخه Java می‌تونن از نردبون بالا برن، ولی خودشون این مسیر رو به‌عنوان راه حساب نمی‌کنن و فقط اگه یکی هلشون بده ممکنه بالا برن.

گیر افتادن در طبقه بالا (Stranded Villagers)

گاهی یه روستایی که با نردبون بالا رفته، ممکنه بالای ساختمون یا پشت‌بوم گیر بیفته چون نمی‌تونه خودش عمداً از نردبون پایین بیاد.
یه راه‌حل ساده اینه که بازیکن هلش بده سمت جای خالی نردبون، بعد یه دریچه چوبی (trapdoor) بالای نردبون بذاره تا دیگه نتونه بالا بره. البته ممکنه زیر دریچه گیر کنه.
راه دیگه اینه که اولین نردبون روی زمین رو برداری تا کلاً نتونه از اول بالا بره. فقط حواست باشه اون موقع خودت باید بپری تا نردبون رو استفاده کنی.

حمله دیدن (Getting Attacked)

روستایی‌ها از زامبی (zombie)، زامبی روستایی (zombie villager)، هاسک (husk)، دراون (drowned)، پیگ‌لین زامبی (zombified piglin)، زاگلین (zoglin)، ویندیکیتور (vindicator)، پیلیجر (pillager)، رَوَجِر (ravager)، و وِکس (vex) تا شعاع ۸ بلاک فرار می‌کنن. از اووْکِر (evoker) و ایلوژنِر (illusioner) هم تا ۱۲ بلاک دوری می‌کنن.

روستایی‌ها از اسکلت، عنکبوت یا عنکبوت غاری نمی‌ترسن چون این موجودات به روستایی‌ها کاری ندارن مگر اینکه تحریک بشن.
وقتی آسیب می‌بینن، مثل بقیه موجودات صلح‌طلب، شروع به فرار می‌کنن.


مسیر ترجیحی (Preferred Path)

🔒 ویژه نسخه Bedrock
روستایی‌ها موقع مسیر‌یابی، ترجیح می‌دن روی بلاک‌هایی حرکت کنن که هزینه حرکتی پایینی دارن، مثل مسیر خاکی (dirt path)، سنگ‌فرش (cobblestone)، آجر (bricks) و تخته چوبی (planks).
اون‌ها سعی می‌کنن مسیرهایی رو انتخاب کنن که جمع هزینه‌ش کمتر باشه. همچنین از پریدن دوری می‌کنن چون هزینه زیادی داره، ولی بچه‌ها خیلی بهش اهمیت نمی‌دن.

Preferred path blocks []Path cost
بالغ ها بچه ها 
Dirt Path 0

Block of Diamond
Block of Emerald
Block of Lapis Lazuli
Block of Gold
Block of Redstone
Bricks
Cobblestone
Chiseled Sandstone
Chiseled Red Sandstone
Cut Sandstone
Cut Red Sandstone
End Stone Bricks
Glass
Glazed Terracotta

Glowstone Mossy Cobblestone
Nether Bricks
Planks
Prismarine
Red Nether Bricks
Red Sandstone
Sandstone
Slabs
Smooth Sandstone
Smooth Red Sandstone
Stained Glass
Stone
Stone Bricks

1

Barrel
Beds
Blast Furnace
Brewing Stand
Cartography Table
Cauldron
Composter

Fletching Table
Grindstone
Lectern
Loom
Smithing Table
Smoker
Stonecutter

50
Other 3 1.5
Jump cost 20 5

 

 


گیف تبدیل روستایی بیکار به کاردار

بلاک‌های شغلی (Job Site Blocks)

روستایی‌های بیکار (به‌جز نادون‌ها و بچه‌ها) دنبال بلاک‌های شغلی (که بهشون workstation هم می‌گن) می‌گردن تا شغل بگیرن.
روستایی‌هایی که شاغل هستن، از این بلاک‌ها برای به‌روزرسانی معاملاتشون استفاده می‌کنن.
روستایی‌ای که یک‌بار معامله کرده باشه، فقط می‌تونه بلاک شغلی‌ای رو بگیره که با شغل فعلیش هماهنگ باشه. ولی اونایی که هنوز معامله نکردن می‌تونن شغلشون رو با بلاک جدید هماهنگ کنن.

نسخه Java:

روستایی‌های بیکار توی شعاع ۴۸ بلاکی دنبال بلاک شغلی بدون صاحب می‌گردن.
اگه یکی پیدا کنن، شروع به حرکت به سمتش می‌کنن و یه ادعای موقت روش ثبت می‌کنن.
اگه ظرف ۶۰ ثانیه به بلاک نرسن، ادعا آزاد می‌شه، ولی ممکنه بلافاصله دوباره امتحان کنن.
برای اینکه کاملاً اون بلاک رو تصاحب کنن و شغل بگیرن، باید تا فاصله ۲ بلاکی از مرکز بلاک نزدیک بشن.
اگه این اتفاق بیفته، ذرات سبز از روستایی خارج می‌شه و دیگه هیچ روستایی دیگه‌ای نمی‌تونه اون بلاک رو بگیره، مگر اینکه صاحبش رهاش کنه.

نسخه Bedrock:

همه‌ی روستایی‌های یه روستا توی شعاع ۱۶ بلاکی و ارتفاع ۴ بلاکی دنبال بلاک شغلی بدون صاحب می‌گردن.
اگه یکی پیدا بشه، وارد یه لیست مشترک می‌شه که همه روستایی‌ها ازش استفاده می‌کنن.
اولین روستایی بیکار (که تخت هم داره) اون بلاک رو برای خودش ثبت می‌کنه و بلافاصله شغل مرتبط باهاش رو می‌گیره، حتی اگه اصلاً نتونه به اون بلاک برسه یا توی خواب باشه!
وقتی بلاک ثبت می‌شه، هم بلاک و هم روستایی ذرات سبز از خودشون پخش می‌کنن و بلاک از لیست حذف می‌شه.
اگه روستایی نتونه راهی برای رسیدن به بلاک پیدا کنه، هر دو (روستایی و بلاک) ذرات قرمز (نشونه عصبانیت) درمیارن.
ممکنه برای آزاد کردن بلاک مجبور بشی با پیستون حرکتش بدی یا بشکنیش.

عکسی از انواع شغل های روستایی ها

 


شایعه‌پراکنی (Gossiping)

روستایی‌ها می‌تونن خاطراتی از بازیکن ذخیره کنن که بهش "شایعه" (gossip) می‌گن.
این شایعه‌ها وقتی با هم صحبت می‌کنن، منتقل می‌شن.
هر شایعه یه نوع، یه مقدار (value)، و یه هدف (target) داره که معمولاً بازیکنه.
شایعه‌ها با بعضی اعمال بازیکن مثل معامله یا درمان ایجاد می‌شن و روی شهرت (reputation) اون بازیکن تأثیر می‌ذارن. شهرت روی قیمت معاملات و رفتار گالم‌های آهنی (iron golem) اثر داره.

انواع شایعه‌ها:

نوع چطور ایجاد می‌شه مقدار اولیه افت (Decay) کاهش در انتقال حداکثر مقدار ضریب شهرت
مثبت اصلی درمان ۲۰ ۰ ۱۰۰ ۲۰ ×۵
مثبت کم درمان ۲۵ ۱ ۵ ۲۵ ×۱
منفی کم حمله ۲۵ ۲۰ ۲۰ ۲۰۰ ×(–۱)
منفی اصلی کشتن ۲۵ ۱۰ ۱۰ ۱۰۰ ×(–۵)
معامله معامله ۲ ۲ ۲۰ ۲۵ ×۱
  • معامله یا درمان فقط شایعه‌های مربوط به همون روستایی رو افزایش می‌ده.

  • ولی اگه روستایی‌ای رو بزنی یا بکشی، همه روستایی‌هایی که توی دید مستقیمش بودن تا شعاع ۱۶ بلاکی، شایعه منفی اصلی دریافت می‌کنن.

  • شایعه‌ها هر ۲۰ دقیقه یه‌بار با مقداری که توی ستون "افت" نوشته شده، کاهش پیدا می‌کنن.

  • مثبت اصلی (major positive) نه منتقل می‌شه نه از بین می‌ره.

محاسبه شهرت:

شهرت کلی بازیکن با یه فرمول به دست میاد:

y = x - floor((5a + b + c - d - 5e) × p)

  • x: قیمت اولیه آیتم

  • y: قیمت نهایی

  • a: مقدار شایعه مثبت اصلی

  • b: مثبت کم

  • c: معامله

  • d: منفی کم

  • e: منفی اصلی

  • p: ضریب قیمت (0.05 یا 0.2 بسته به آیتم)

قیمت نمی‌تونه کمتر از ۱ یا بیشتر از اندازه‌ی استک آیتم باشه.

دشمن شدن گالم آهنی:

اگه شهرت بازیکن پیش یه روستایی به (–۱۰۰) یا کمتر برسه، گالم آهنی‌ای که توسط بازیکن ساخته نشده، به اون بازیکن حمله می‌کنه.
گالم همه روستایی‌های اطرافش توی یه باکس ۱۰ بلاک افقی و ۸ بلاک عمودی رو بررسی می‌کنه.

بازیکن می‌تونه با استفاده از آتش‌زنه (flint and steel)، لاوا، یا TNT روشن‌شده با رداستون، روستایی‌ها رو آتیش بزنه یا بکشه بدون اینکه شایعه‌ای تولید بشه.
اما اگه TNT رو مستقیم با آتش‌زنه یا تیر آتشین روشن کنی و باعث آسیب یا مرگ روستایی بشه، اون وقت شایعه تولید می‌شه، چون آسیب مستقیماً به بازیکن نسبت داده می‌شه.


برداشتن آیتم‌ها (Picking Up Items)

هر روستایی (villager) هشت اسلات مخفی برای آیتم‌ها داره که وقتی ظاهر می‌شه، خالی هستن. اون می‌تونه این اسلات‌ها رو با آیتم‌هایی که برمی‌داره پر کنه.

  • در نسخه Bedrock، روستایی‌ها خودشون دنبال آیتم نمی‌رن، ولی اگه آیتم‌هایی مثل نون (bread)، هویج (carrot)، سیب‌زمینی (potato)، گندم (wheat)، بذر گندم (wheat seeds)، چغندر (beetroot)، بذر چغندر (beetroot seeds)، بذر torchflower، دانه pitcher pod و کود استخوان (bone meal) نزدیکشون باشه، اون‌ها رو برمی‌دارن. (اطلاعات دقیق‌تر هنوز نیاز هست)

  • در نسخه Java، روستایی‌ها به‌صورت فعال تا فاصله ۴ بلاکی دنبال این آیتم‌ها می‌گردن و برمی‌دارن.
    از بین این آیتم‌ها، فقط کشاورزها (farmer) می‌تونن کود استخوان و بذر بردارن.
    در Bedrock فقط کشاورزها می‌تونن گندم و بذرها رو بردارن.

اگه بازیکن و روستایی همزمان در محدوده برداشتن یه آیتم باشن، اولویت با بازیکنه.
اگه چند روستایی کنار یه آیتم باشن، همیشه همون روستایی خاص اونو برمی‌داره، که باعث می‌شه توی فضاهای کوچیک نتونن غذا رو درست با هم تقسیم کنن و همین موضوع جلوی تولیدمثل مؤثرشون رو می‌گیره.

اگه روستایی کشته بشه یا تبدیل به زامبی روستایی (zombie villager) بشه، همه آیتم‌های داخل موجودیش از بین می‌ره، حتی اگه تنظیم keepInventory روی true باشه.

اگه mobGriefing خاموش باشه، روستایی‌ها نمی‌تونن آیتم بردارن و کشاورزها هم نمی‌تونن مزرعه‌داری کنن.

روستایی‌ها مثل بقیه موجودات، ۴ اسلات جدا برای زره (armor) دارن.
در نسخه Java، دیسپنسر (dispenser) می‌تونه زره، شنل (elytra)، کله موجودات (mob head) یا کدو تراشیده‌شده (carved pumpkin) بهشون بده.
البته این زره دیده نمی‌شه (مگر برای کله‌ها و کدوها)، ولی عملکردش فعال می‌مونه.
مثلاً روستایی با زره Thorns به مهاجم آسیب می‌زنه، یا اگه کفش Frost Walker بپوشه، یخ درست می‌کنه.
اگه تبدیل به زامبی روستایی بشه، زره‌ها روی زمین می‌افتن و ممکنه دوباره اون‌ها رو برداره و بپوشه.

روستایی‌ای که Thorns III داره، به زامبی‌هایی که بهش حمله کنن، بیشتر آسیب می‌زنه تا خودش آسیب ببینه.

 

 


تقسیم غذا (Sharing Food)

Java Edition

روستایی‌ها نون (bread)، هویج (carrot)، سیب‌زمینی (potato)، چغندر (beetroot)، بذر گندم (wheat seeds)، بذر چغندر (beetroot seeds)، و گندم (wheat) جمع می‌کنن.
اگه یه روستایی حداقل ۲۴ عدد از این آیتم‌ها داشته باشه، اضافه‌ش رو به روستایی‌ای که ۴ یا کمتر از همون آیتم داره می‌ده.
این چرخه ادامه پیدا می‌کنه تا همه روستایی‌ها آیتم‌هاشون رو با هم به اشتراک بذارن.
مثلاً اگه سه روستایی باشن و اولی ۶۰ نون داشته باشه، ۳۶ تا به دومی می‌ده تا خودش ۲۴ تا نگه داره، بعد دومی هم ۱۲ تا به سومی می‌ده.

برای گندم، یه رفتار خاص وجود داره:
اگه یه روستایی حداقل ۳۲ گندم داشته باشه، سعی می‌کنه نصفش رو به روستایی دیگه بده، طوری که هر دو ۱۶ تا داشته باشن.

اگه یه روستایی ۸ دسته (stack) کامل از هر نوع غذا یا بذر داشته باشه و بخواد با بقیه تقسیم کنه، سعی می‌کنه توی هر استک حداقل ۲۴ تا آیتم نگه داره.
بنابراین، موجودی‌ش هیچ‌وقت کامل خالی نمی‌شه مگر اینکه از غذا برای تولیدمثل یا مزرعه‌داری استفاده کنه (اگه کشاورز باشه).
از این رفتار می‌شه توی مزرعه‌های خودکار هم استفاده کرد، مثلاً با یه روستایی طعمه که غذا رو نگه می‌داره تا کشاورز برداشت رو انجام بده.

Bedrock Edition

اگه یه روستایی توی یه استک از آیتم‌ها، مقدار کافی غذا داشته باشه (مثلاً ۶ نون، ۲۴ هویج، سیب‌زمینی یا چغندر، یا ۱۸ گندم فقط برای کشاورزها)، و یه روستایی دیگه رو ببینه که غذای کافی نداره، ممکنه تصمیم بگیره غذا رو باهاش تقسیم کنه.

  • برای غیرکشاورزها: داشتن کمتر از ۳ نون، ۱۲ هویج، ۱۲ سیب‌زمینی یا ۱۲ چغندر

  • برای کشاورزها: کمتر از ۱۵ نون، ۶۰ هویج، ۶۰ سیب‌زمینی، ۶۰ چغندر یا ۴۵ گندم

روستایی برای تقسیم، اولین استکی که توش حداقل ۴ نون، هویج، سیب‌زمینی یا چغندر، یا حداقل ۶ گندم داشته باشه رو پیدا می‌کنه و نصف اون استک (گرد شده به پایین) رو به طرف روستایی دیگه پرت می‌کنه.
برای گندم، اول اونو به نون تبدیل می‌کنه، بنابراین ممکنه ۱ یا ۲ تا کمتر از نصف واقعی پرت بشه.


کشاورزی روستایی ها در ماینکرفت

در نسخه Java، کشاورزها در ساعات کاری خود به مزرعه‌های نزدیک سر می‌زنند. آن‌ها معمولاً به طور تصادفی به زمین‌های کشاورزی اطراف خود (در فاصله ۴ بلوک در محور X و Z و ۲ بلوک در محور Y) می‌روند. اگر در نزدیکی آن‌ها بلوک‌های محصول کامل رشد کرده یا زمین کشاورزی خالی وجود داشته باشد، به مدت ۱۰ ثانیه مشغول رسیدگی به آن‌ها می‌شوند. این کار شامل برداشت و کاشت مجدد (در صورت داشتن بذر) است.

اگر گزینه mobGriefing خاموش باشد، دهقان‌ها نمی‌توانند کشاورزی کنند. برداشت محصول حتی اگر دهقان فضای خالی در موجودی خود نداشته باشد انجام می‌شود. کاشت از اولین شکاف قابل استفاده در موجودی آغاز می‌گردد. اگر محصولات نیمه‌کامل در اطراف دهقان وجود داشته باشد و او bone meal داشته باشد، حداکثر تا ۴ محصول را هر دو ثانیه یک‌بار بارور می‌کند.

دهقان‌ها همچنین با رفتن به کمپوستر خود، بذرهای اضافی را تبدیل به bone meal می‌کنند و در صورت پر بودن کمپوستر، آن را برداشت می‌کنند. در هر بار کار با کمپوستر، تا ۲۰ بذر (به جز ۱۰ تای اول از هر نوع بذر) مصرف می‌شود.

در نسخه Bedrock، کشاورزها در محدوده دهکده، یا اگر خارج از آن باشند، در نزدیکی خود به مزرعه‌ها رسیدگی می‌کنند. آن‌ها زمین‌های کشاورزی را در شعاع ۹ بلوک افقی و ۱ بلوک عمودی (محدوده‌ای ۱۹×۱۹×۳) جستجو می‌کنند.

اگر دهقان غذایی به اندازه کافی در یک دسته موجودی خود نداشته باشد، و محصولی کاملاً رشد کرده پیدا کند، آن را برداشت می‌کند. اگر بذر، هویج، سیب‌زمینی یا چغندر داشته باشد و زمین کشاورزی خالی پیدا کند، از اولین شکاف موجودی خود کاشت را انجام می‌دهد.

دهقان‌ها از bone meal استفاده کرده و آن را جمع می‌کنند، همچنین بذرهای اضافی خود را داخل کمپوستر می‌ریزند. برای شروع کشاورزی، ابتدا باید زمینی با محصول کاشته‌شده وجود داشته باشد. آن‌ها حتی اگر همه محصولات تخریب شوند، به کاشت ادامه می‌دهند.

در هر دو نسخه:

دهقان‌ها نمی‌توانند زمین‌های معمولی را تبدیل به مزرعه کنند و حتی اگر با دستور به آن‌ها بیل داده شود، توانایی شخم‌زنی ندارند. همچنین در صورت داشتن غذای اضافی، آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.


زاد و ولد روستایی‌ها (villagers)

روستایی‌های بزرگسال در شرایط خاصی می‌تونن بچه‌دار بشن. این موضوع به زمان روز، داشتن غذا و وجود تخت‌هایی که بالای اون‌ها حداقل دو بلوک خالی باشه بستگی داره. برای زاد و ولد، وجود محل کار لازم نیست.

فرآیند زاد و ولد به تعداد تخت‌های آزاد در دهکده وابسته‌ست. اگر روستایی‌ها "مایل" باشن (توضیحش در بخش بعدی اومده)، تا وقتی تخت‌های بدون صاحب در دسترس باشه، می‌تونن بچه‌دار بشن. همه‌ی بچه‌های تازه به دنیا اومده در ابتدا شغل ندارن.

در نسخه Java، اگر دو روستایی نزدیک هم باشن و غذای کافی داشته باشن و در حالت انتظار نباشن، هر چند وقت یک‌بار وارد حالت زاد و ولد می‌شن. اگر نتونن تخت آزاد پیدا کنن که راه دسترسی بهش وجود داشته باشه (در شعاع ۴۸ بلوکی)، زاد و ولد شکست می‌خوره و ذرات عصبانیت بالای سرشون ظاهر می‌شه. ظاهر بچه هم بر اساس نوع اقلیم (biome) پدر و مادر یا جایی که زاد و ولد اتفاق افتاده تعیین می‌شه.

در نسخه Bedrock، هر از چند گاهی جمعیت دهکده بررسی می‌شه. اگر تعداد روستایی‌ها به حد مجاز نرسیده باشه، زاد و ولد اجازه داده می‌شه. تا وقتی که حداقل یک روستایی در محدوده دهکده باشه، بقیه هم تلاش می‌کنن وارد حالت زاد و ولد بشن. اگه دو روستایی همزمان در نزدیکی هم وارد این حالت بشن، یک بچه روستایی به دنیا میاد. در این نسخه هم ظاهر بچه بر اساس نوع اقلیمیه که زاد و ولد اونجا انجام شده.


تمایل به زاد و ولد (Willingness)

روستایی‌ها فقط زمانی بچه‌دار می‌شن که "مایل" باشن. برای مایل شدن، باید غذای کافی توی موجودی خودشون داشته باشن. بعد از زاد و ولد، روستایی‌ها به مدت ۵ دقیقه دیگه مایل نیستن و باید دوباره غذا جمع کنن.

همچنین باید در محدوده دهکده، تخت‌های کافی برای تولد بچه وجود داشته باشه. روستایی باید بتونه مسیر رسیدن به اون تخت رو هم پیدا کنه. بعضی بلوک‌ها مثل slab یا trapdoor ممکنه مسیر رسیدن به تخت رو مسدود کنن، حتی اگه به‌نظر خالی برسه.

روستایی‌ها در صورتی مایل می‌شن که یکی از این موارد رو به‌صورت کامل توی یک شکاف از موجودی خودشون داشته باشن:

  • ۳ نان (bread)

  • یا ۱۲ هویج (carrot)

  • یا ۱۲ سیب‌زمینی (potato)

  • یا ۱۲ چغندر (beetroot)

روستایی‌هایی که غذای اضافه دارن (معمولاً کشاورزها)، به بقیه غذا پرت می‌کنن تا اون‌ها هم بتونن مایل بشن. بازیکن هم می‌تونه غذا رو مستقیماً به سمت روستایی‌ها پرت کنه تا به زاد و ولد تشویق بشن. زمانی که مایل بشن، غذا مصرف می‌شه.

اگه گزینه mobGriefing خاموش باشه، روستایی‌ها نمی‌تونن غذا بردارن یا محصولات کشاورزی رو بچینن.


بچه روستایی‌ها (Baby Villagers)

بچه روستایی‌ها خیلی پرانرژی هستن! اون‌ها معمولاً دور دهکده می‌دوند و آزادانه وارد و خارج خونه‌ها می‌شن. گاهی وقتا وایمیستن و با دقت به روستایی‌های دیگه، بازیکن (فقط در نسخه Java)، یا گولم آهنی نگاه می‌کنن. اگر گولم آهنی یه گل شقایق (poppy) در دست داشته باشه، ممکنه بچه با احتیاط جلو بره و گل رو ازش بگیره.

بچه‌ها گاهی دور هم جمع می‌شن و همدیگه رو دنبال می‌کنن، همچنین عاشق پریدن روی تخت‌ها هستن!

در نسخه Java، اگر بازیکن اثر «قهرمان دهکده» (Hero of the Village) داشته باشه، بچه روستایی‌ها ممکنه بهش گل شقایق یا دونه‌ی گندم هدیه بدن.

در نسخه Bedrock و Minecraft Education، سر بچه روستایی‌ها یه‌کم بزرگ‌تره نسبت به نسخه Java. (این حالت برای بعضی موجودات بچه دیگه هم هست.) توی Java، بچه‌ها فقط نسخه کوچکتر از روستایی‌های بزرگسال هستن.

بچه روستایی‌ها می‌تونن از جاهایی که فقط یک بلوک فضا دارن (۱×۱) رد بشن.
بعد از ۲۰ دقیقه بازی واقعی، بچه‌ها به‌طور خودکار بزرگ می‌شن—حتی اگه داخل قایق یا واگن معدن (minecart) باشن.
البته، اگه روستایی بچه هیچ هوش مصنوعی (AI) نداشته باشه، رشد نمی‌کنه.


رعد و برق (Lightning)

اگه رعد و برق خیلی نزدیک به یه روستایی (در فاصله ۳ یا ۴ بلوک) بزنه، اون روستایی تبدیل به یه جادوگر (witch) می‌شه . حتی بچه روستایی هم اگه مورد برخورد قرار بگیره، یه جادوگر بزرگ می‌شه (۲ بلوکی).

گولم‌های آهنی هم همیشه به جادوگرها حمله می‌کنن.


فراخوانی گولم آهنی (Iron Golem Summoning)

در نسخه Java، وقتی که روستایی‌ها احساس خطر کنن، می‌تونن گولم آهنی بسازن تا از خودشون در برابر موجودات خطرناک محافظت کنه. برای این کار باید یا ۳ روستایی ترسیده باشن یا ۵ نفرشون با هم در مورد خطر حرف بزنن (گپ بزنن).
اگه تا ۳۰ ثانیه اطرافشون (تا فاصله ۱۶ بلوک) گولم آهنی نباشه، یکی جدید احضار می‌شه.

در نسخه Bedrock، ساختن گولم آهنی نیاز به شرایط خاص‌تری داره:

  • باید حداقل ۱۰ روستایی برای هر گولم وجود داشته باشه.

  • روستا حداقل ۲۰ تخت داشته باشه.

  • و ۷۵٪ روستایی‌ها طی روز گذشته کار کرده باشن.


ترسیدن (Panicking)

روستایی‌ها وقتی که در حمله‌ی دشمن‌ها یا زامبی‌ها قرار بگیرن، می‌تونن بترسن. در این حالت، بعضی وقت‌ها ذراتی مثل قطرات آب ازشون بیرون میاد و شروع به لرزیدن می‌کنن.

در نسخه Java، روستایی‌ها اگه موجوداتی مثل زامبی، هاسک، غرق‌شده، ویدر یا دشمن‌های دیگه رو ببینن، سریعاً فرار می‌کنن و سعی می‌کنن خودشون رو توی خونه‌ها قایم کنن. وقتی که می‌ترسن، احتمال ساخت گولم آهنی بیشتر می‌شه. برای اینکه روستایی خطر رو تشخیص بده، باید بتونه مستقیم (چشم‌تو‌چشم) اون موجود رو ببینه و در فاصله‌ی مشخصی باشن.

در نسخه Bedrock، روستایی‌ها وقتی که بترسن (مثلاً در حمله یا وقتی زنگ دهکده زده می‌شه)، دور یک تخت شروع به دویدن می‌کنن!

 

Mob شعاع وحشت
Zombie, husk, drowned,
zombie villager, vex
8
Vindicator, zoglin 10
Evoker, illusioner, ravager 12
Pillager 15

 


زامبی‌ها (Zombies)

زامبی‌ها دنبال روستایی‌ها می‌گردن تا بهشون حمله کنن.

  • در Java از فاصله‌ای حدود ۳۵ تا ۵۲.۵ بلوک (بسته به سختی بازی)

  • در Bedrock از فاصله ۱۶ بلوکی

حتی اگه روستایی نامرئی باشه، زامبی باز هم اون رو می‌تونه پیدا کنه!
بعضی زامبی‌ها می‌تونن درِ خونه‌ها رو بشکنن (ولی فقط در درجه سختی Hard). بقیه‌ی زامبی‌ها پشت در وایمیستن تا راه باز بشه.

اگه زامبی بتونه روستایی رو شکست بده، اون رو یا از بین می‌بره یا تبدیلش می‌کنه به روستایی زامبی.

  • در درجه آسون (Easy): ۰٪ احتمال تبدیل

  • در درجه متوسط (Normal): ۵۰٪

  • در درجه سخت (Hard): ۱۰۰٪

زامبی‌های بچه هم می‌تونن بچه‌روستایی‌ها رو آلوده کنن.
غرق‌شده‌ها (Drowned) هم همین کار رو می‌کنن، حتی وقتی نیزه (Trident) پرت می‌کنن.


حمله‌ها (Raids)

وقتی یک حمله شروع بشه، روستایی‌ها از دشمن‌ها فرار می‌کنن و دنبال نزدیک‌ترین خونه می‌گردن تا قایم بشن. برای اینکه خونه مناسب باشه، باید یک در و حداقل یک تخت داشته باشه.

در نسخه Java، قبل از شروع موج اول حمله، یکی از روستایی‌ها به سمت زنگ دهکده می‌ره و زنگ می‌زنه تا بقیه رو خبر کنه.
در نسخه Bedrock، زنگ خودش خودکار به صدا در میاد، حتی اگه هیچ روستایی نزدیکش نباشه.

در نسخه Java، اگه زنگ به صدا دربیاد، همه‌ی دشمن‌های داخل شعاع ۴۸ بلوکی به مدت ۳ ثانیه روشن و درخشان می‌شن (تا راحت‌تر دیده بشن).

روستایی‌ها معمولاً بعد از پناه گرفتن، توی همون خونه می‌مونن، ولی گاهی برای مدت کوتاهی بیرون میان.
حتی در زمان حمله، بازیکن هنوز هم می‌تونه با روستایی‌ها داد و ستد کنه (تجارت کنه).

گاهی روستایی‌ها به صورت تصادفی ذرات آبی نشون می‌دن، انگار که عرق کردن یا خیلی نگران شدن.


برنامه روزانه روستایی‌ها (Schedules)

روستایی‌ها بر اساس سن و شغلشون، برنامه‌ی مشخصی برای فعالیت‌های روزانه دارن. این برنامه تعیین می‌کنه که روستایی در طول روز چه کاری انجام بده. البته بعضی اتفاقات مثل حمله‌ی دشمن، بارش باران یا شروع تجارت با بازیکن، می‌تونه برنامه‌شون رو قطع کنه.

Villager schedule in Java Edition
Image Ticks (time) Employed Unemployed/Nitwit Child
  00010 (06:00:36) Wander Wander
  02000 (08:00:00) Work Wander
  03000 (09:00:00) Play
  06000 (12:00:00) Wander
  09000 (15:00:00) Gather
  10000 (16:00:00) Play
  11000 (17:00:00) Wander
  12000 (18:00:00) Sleep
Villager schedule in Bedrock Edition
Image Ticks (time) Employed Unemployed Child Nitwit
  00000 (06:00:00) Work Wander Play Sleep
  02000 (08:00:00) Wander
  08000 (14:00:00) Gather
  10000 (16:00:00) Work Wander
  11000 (17:00:00) Home
  12000 (18:00:00) Sleep
  13000 (19:00:00) Home
  14000 (20:00:00) Sleep

کار کردن (Working)

روستایی‌هایی که شغل دارن، بیشتر وقت روزشون رو کنار بلوک کاری خودشون می‌گذرونن. بعضی وقت‌ها کمی از بلوک کاری دور می‌شن و برمی‌گردن، انگار که دارن وسایل جمع می‌کنن.

بعضی از شغل‌ها کارهای خاص خودشون رو دارن. مثلاً:

  • کشاورزها محصول‌ها رو برداشت می‌کنن یا دوباره می‌کارن.

  • کتابدارها قفسه‌های کتاب رو بررسی می‌کنن (فقط در نسخه Bedrock).

وقتی یک روستایی به بلوک کاریش برسه، شروع به «کار» می‌کنه. دو بار در روز، این کار باعث می‌شه که معاملات قفل‌شده‌ش دوباره فعال بشن، حتی اگه تخت نداشته باشه یا داخل معدن‌چرخ (Minecart) نشسته باشه.

برای اینکه روستایی بتونه به بلوک کاری خودش برسه، اون بلوک باید توی یکی از ۸ بلوک اطرافش (در ارتفاع پا) یا ۹ بلوک زیر اون قرار گرفته باشه. حتی اگه روستایی نتونه مستقیماً به بلوک دست بزنه یا ببینتش، باز هم می‌تونه بهش «برسه».

روستایی‌های شاغل در زمان کار، با همدیگه جفت‌گیری نمی‌کنن. اما بیکارها یا «نیت‌ویت‌ها» (که شغل ندارن)، این محدودیت رو ندارن.

چرم‌کارها (Leatherworkers) می‌تونن با هر دیگ (Cauldron) کار کنن، نه فقط با دیگی که متعلق به خودشونه. حتی لازم نیست دیگ پر از آب باشه.


درمان شدن (Healing)

وقتی یک روستایی در شغل خودش به سطح بالاتری برسه، برای چند لحظه افکت درمانی (Regeneration) می‌گیره و ذرات صورتی دورش دیده می‌شه.

در نسخه Bedrock، وقتی یک روستایی با موفقیت بخوابه، صبح که بیدار می‌شه، خودش رو درمان می‌کنه (اگه صدمه دیده باشه).


شغل‌ها (Professions)

هر روستایی می‌تونه یک شغل داشته باشه (به‌جز نیت‌ویت‌ها). شغل اون‌ها از روی لباس‌هاشون و عنوانی که بالای صفحه‌ی داد و ستد نمایش داده می‌شه مشخصه.

روستایی‌ها با انتخاب یک «بلوک شغل» می‌تونن شغل بگیرن. بعد از اون، طبق برنامه‌ی روزانه‌شون، به سمت اون بلوک می‌رن و شروع به کار می‌کنن.

بعضی شغل‌ها کارهای خاصی هم انجام می‌دن؛ مثلاً:

  • کشاورزها محصول می‌کارن.

  • کتابدارها قفسه‌های کتاب رو بررسی می‌کنن.

اگه یک روستایی بالغ شغلی نداشته باشه (بیکار یا نیت‌ویت باشه)، معمولاً فقط در اطراف پرسه می‌زنه.

یک بلوک شغل فقط وقتی قابل تصاحب شدنه که هنوز کسی اونو نگرفته باشه و داخل مرز یک دهکده با حداقل یک تخت باشه.

اگه بلوک شغل گرفته‌شده حذف بشه، صاحبش یا شغلش رو عوض می‌کنه یا بیکار می‌شه، مگر اینکه قبلاً با بازیکن معامله کرده باشه. در این صورت، روستایی شغل قبلی رو نگه می‌داره و اگه بلوک مشابه دیگه‌ای پیدا کنه، اونو می‌گیره.

یعنی اگر یک بازیکن با یک روستایی معامله کرده باشه، اون روستایی تا همیشه همون شغل رو نگه می‌داره.

نیت‌ویت‌ها و بچه‌ها نمی‌تونن شغل بگیرن یا عوض کنن.

در نسخه Java، روستایی‌هایی که با تخم اسپاون یا دستور /summon ساخته می‌شن، همیشه بیکار هستن تا وقتی که یک بلوک شغل بگیرن.

در نسخه Bedrock، روستایی‌های اسپاون‌شده ممکنه شغل تصادفی داشته باشن. ولی هنوز هم می‌تونن با گرفتن یک بلوک شغل، شغلشون رو تغییر بدن.

روستایی‌های تازه‌کار که هنوز با کسی معامله نکردن، ممکنه شغلشون رو از دست بدن و بیکار بشن.

روستایی‌های بیکار بالغ، فعالانه به دنبال بلوک شغلی آزاد می‌گردن و با گرفتنش شغل جدید می‌گیرن.

 

Profession Job site block /
Workstation
[]Biome
Desert Jungle[14] Plains Savanna Snow Swamp[14] Taiga
Unemployed None
Nitwit
Armorer Blast Furnace
Butcher Smoker
Cartographer Cartography Table
Cleric Brewing Stand
Farmer Composter
Fisherman Barrel
Fletcher Fletching Table
Leatherworker Cauldron
Librarian Lectern
Mason Stonecutter
Shepherd Loom
Toolsmith Smithing Table
Weaponsmith Grindstone

 

خب این پایان مطلب بود. در صورت داشتن هر سوال لطفا در کامنت ها بگید. 

یه پست مخصوص ترید (معامله) با ویلیجر ها هم به زودی در وبلاگ قرار میگیره ولی اگر یه خلاصه کوتاه بخواهید در مطلب قدیمی روستایی ها موجوده.

 با ما همراه باشید!